الگوی مصرف موادمخدر عوض شده است

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه بیشترین تماس ها با سامانه ملی اعتیاد درباره کراک و شیشه است، گفت: الگوی مصرف موادمخدر در کشور عوض شده است.

فرهاد اقطار با بیان اینکه در پی تغییر الگوی مصرف مواد، شدت اعتیاد، نوع مواد و گروه سنی مصرف کننده این مواد هم عوض شده است، اظهار کرد: روش های درمانی سابق برای مواد مخدر جدید طراحی نشده است و ضرورت به روز کردن پروتکل های درمانی احساس می شود.


وی افزود: سم زدایی در معتادان مبتلا به مواد مخدر جدید موثر نیست و در درمان این معتادان اقامت و استفاده از ماتریکس های درمانی زیر نظر روانپزشک، روان شناس و مددکار بیشترین تاثیر را دارد.


مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد و با تاکید بر اینکه تاثیرات استفاده از مواد مخدر جدید ماندگار است، عنوان کرد: مواد مخدر جدید از خانواده آمفتامین ها مانند آیس، اسپید و غیره هستند و آسیب های مغزی، آسیب های کبدی، فشار خون بالا، توهم، و هزیان ناشی از مصرف این مواد طولانی مدت است و حتی پس از ترک اعتیاد و درمان هم زخم های مغزی و توهمات آن باقی می مانند. 

اقطار در ادامه با بیان اینکه کراک از هروئین فشرده و مواد شیمیایی ساخته می شود، گفت: این ماده مخدر عوارض مواد شیمیایی و هروئین را به گونه ای شدید تر داراست و به همین دلیل تخریب شدید تر، تاثیر سریع تر و درمان مشکل تری دارد.

منبع:  ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا